15 de març, 2008

Proposta de comentari per a les vacances

Tenim disset dies per endavant per tal de descansar, viatjar i continuar treballant l'anàlisi de textos. El sagrat descans necessita una mica d'activitat intel·lectual per tal que no es rovellen les connexions neuronals i no es col·lapse l'hipotàlam quan torneu a les aules. Les set setmanes que ens aguaiten en girar el cantó del mes seran intenses, per tant no s'ha de baixar la guàrdia.

Us propose d'elaborar aquest comentari guiat -responeu les vint preguntes- al voltant d'una entrada de Fuster al Diccionari per a ociosos: "Lectura". Es tracta del fragment final, que conserva una estructura molt interessant per a interpretar i buidar-la tant com us siga possible. En tornar de Pasqua, comprovarem la vostra anàlisi. Puntuarà, indubtablement. Però no deixeu de gaudir de les festes. Fins aviat.

03 de març, 2008

Sobre el control de lectura de la setmana

Recordeu que demà (22T) i demà-passat (22C) tenim el control de lectura. Per dur-lo a bon terme caldrà que hàgeu llegit, si més no, dos autors dels quatre proposats. Haureu de respondre només un parell de preguntes (una per cada escriptor/a) durant un màxim de vint minuts. Sempre ens basarem en el contingut de cada obra, ja siga dietari, assaig o articles. No deixeu de llegir-los.

27 de febrer, 2008

Model de comentari guia elaborat

Per bé que disposeu d'aquest comentari complet fotocopiat, si algú vol abaixar-se'l en lletra més gran, ací el té per descarregar. Hem intentat oferir-ne un model quasi complet. La majoria dels punts susceptibles de comentar estan arreplegats ací. Entre claudàtors es presenten els grans apartats que guien l'anàlisi del text (resum, títol, tesi, estructura interna, recursos argumentatius, anàlisi dels elements d'adequació i de cohesió, valoració), i en negreta i subratllats s'exposen els subapartats que s'han triat per al comentari d'aquest text específic. A més s'han inclòs les quatre preguntes originals que acompanyen i completen l'anàlisi de la columna d'opinió al costat de les respostes i el sistema de puntuació que s'hi aplica. Ja sabeu que l'examen tornarà a ser un comentari "dirigit", on se us proposarà que analitzeu d'un text expositivoargumentatiu determinats recursos treballats a classe. Reviseu apunts, fotocòpies i les unitats velles i noves del llibre de text. I no deixeu de rellegir aquest comentari fet que us donem com a eina "d'estil".

---Comentari completament elaborat del text "Pena de mort a Enrique Iglesias".
________________________________________________________________

30 de gener, 2008

Queden encara 15 dies per participar al premi SAMBORI


La X edició del Premi Escolar de Literatura en valencià Sambori ja està en marxa. Un any més, i ja en fan 10! Al Sambori podeu participar els xics i les xiques de tots els nivells educatius, des d’escoletes de 0 a 3 anys fins al batxiller, cicles formatius... i universitats!

Com ja sabeu, els contes guanyadors en la fase final es publiquen en el llibre de guardonats. A partir d’ara, també trobareu els guardonats comarcals en la nova col·lecció del Sambori: Arc de Sant Martí. Informeu-vos-en en la web http://www.sambori.net/. Us la recomanem. I a més, ja són moltes les escoles i els instituts valencians que tenen algun treball d’un alumne o alumna publicat! I en el nostre insti, ja hi ha hagut diversos guanyadors.

Per als que enguany aneu endarrerits, us publiquem al bloc les bases del 2008 i us recordem que encara esteu a temps de participar, teniu fins al dia 15 de febrer! Vinga, els profes de l'insti us estem esperant. Presenteu-nos prompte els vostres treballs.

28 de gener, 2008

Guia de comentari de text valencià

A falta d'elaborar la nostra pròpia guia de continguts per a l'anàlisi de text, cosa que farem en les properes sessions a l'aula d'informàtica, us done l'enllaç que podeu trobar en la web de l'IES El Clot, on una alumna de Batxillerat comparteix un treball força útil i extens que titula "Consells per fer un comentari de text". Sobre aquest document, construirem nosaltres els propers comentaris complets -no dirigits- que ja és hora d'encetar. També hi ha una "Guia per al comentari de text de 2n de Bat", elaborada per la professora Josepa Landete, que presenta més esquemàticament els diversos apartats per tractar en l'anàlisi textual, si bé, té una gran quantitat d'enllaços que expliquen els conceptes en joc. Feu una ullada, a veure quin d'aquests us apanya més, tot pensant a elaborar posteriorment una guia pròpia. Finalment, en la web de la professora podreu trobar textos expositivoargumentatius amb explicacions, comentaris elaborats per alumnes, exàmens d'avaluació dels darrers anys, i d'altres temes de llengua.

16 de gener, 2008

Tres models de control de sintaxi: coordinació i subordinació

I ja, per tancar el repàs de la sintaxi, haureu de baixar-vos aquests tres models de control sobre l'oració composta per tal preparar el pròxim examen (el 25 de gener o l'1 de febrer, per determinar). El primer full està fet a classe, el segon va per demà i el darrer pel vostre compte. Les respostes correctes de tots seran explicades la setmana vinent amb més agilitat que de costum. En set dies reprendrem el llibre de text per abordar l'exposició i l'argumentació. Cal posar-se ja les piles.

Les oracions coordinades: un repàs

No és precisament el nostre cavall de batalla aquest curs, però convé repassar els nexes coordinants i la classificació que se'n fa per mitjà d'aquesta presentació.

14 de desembre, 2007

L'oració composta: coordinades i subordinades

Després de presentar i aprendre a reconéixer una mica les propietats textuals, fem ara l'estudi de l'oració composta: els diferents tipus de coordinades i de subordinades substantives, adjectives i adverbials. Ja sabeu que practicarem el reconeixement de les diferents proposicions al costat del tipus de connectors que fan servir, alhora que jugarem a canviar aquests per d'altres que tinguen un valor equivalent. En el cas de les oracions de relatiu, haurem de detectar la funció sintàctica i l'antecedent del pronom emprat.
Heus ací un parell de quadres que contenen, en suma, la classificació i els connectors que se solen usar per a formar oracions complexes. Potser hi falta desplegar millor l'apartat de l'oració de relatiu en les diferents funcions sintàctiques del pronom. Ho farem a classe. Mentrestant, descarregueu-vos aquests dos fulls que seran la nostra xulla per repassar la unitat 8 del llibre de text. Més endavant completarem aquest apartat amb nous exercicis.

03 de desembre, 2007

"Centre de redacció": web de tècniques d'escriptura per a textos acadèmics


Com a eina en xarxa molt útil per a l’aprenentatge i millora de la redacció escrita, us proposem que visiteu esta web: el Centre de Redacció. Aquest és una web de suport a les necessitats de redacció i comunicació acadèmica que la Universitat Pompeu Fabra posa a la vostra disposició.

El Centre de Redacció s'adreça a tota la comunitat d'estudiants de la UPF i als navegants que intenten millorar les seues habilitats de comunicació escrita en l'àmbit dels gèneres acadèmics amb la finalitat de:
  1. Resoldre dubtes que es plantegen durant l'elaboració d'un treball de classe o d'assignatura: com puc trobar més idees sobre un tema, com puc organitzar les idees, com es poden estructurar els apunts, quins components ha de tenir un treball, com es formulen uns objectius de recerca, etc.
  2. Resoldre dubtes d'ordre lingüístic que no es poden consultar en un diccionari: com puc escriure de manera no sexista, com s'ha de presentar l'autor en un treball, com es presenta la bibliografia, com s'ha de presentar un treball (format, espais, interlineat), etc.
  3. Trobar models comentats, ideals i reals, dels textos que cal redactar, que servisquen d'orientació.
  4. Fer alguns exercicis autocorrectius per millorar el nivell de coneixement i el grau de destresa en redacció acadèmica.
  5. Trobar enllaços en d'altres webs sobre qüestions relacionades amb la redacció i la comunicació escrita.

El Centre de Redacció és un extens document hipertextual que us permetrà realitzar tasques especialitzades de producció escrita. Podeu seguir diferents itineraris, segons quines siguen les vostres necessitats.

En primer lloc, cal que trieu la llengua de teball que us interessa (català o castellà). A continuació, haureu d'escollir l'opció que més us convinga: "tècniques d'escriptura" (de planificació, textualització i revisió), "models de textos" o "tests d'autoavaluació". Per exemple, si no sabeu com trobar més idees sobre el tema que tracteu, dit d'una altra manera, si voleu trobar tècniques per generar idees, el recorregut que hauríeu de fer és el següent: 1. Clic sobre "català". 2. Clic sobre "tècniques d'escriptura". 3. Dins de "planificació", clic sobre "generar idees". 4. Clic sobre el mètode que més us convinga. Com en qualsevol altre document hipertextual, cal que navegueu d'enllaç a enllaç i, de ben segur, trobareu el que necessiteu.

28 de novembre, 2007

Adequació, coherència i cohesió: revisa allò estudiat

De cara al proper control dels grups 22C i 22T convé revisar en el llibre de text les pàgines i els apartats següents:

-16: els signes de puntuació
-18-19: introducció i esquema al comentari de textos literaris
-22: l’adequació als participants, al canal i al codi
-23: classes de textos segons l’àmbit d’ús i segons la finalitat
-24: la informació implícita: sobreentesos i pressuposicions
-25: tema principal i temes secundaris. Tipus de títol.
-27: l’estructura externa i la interna (superestructura i macroestructura)
-28: la superestructura i les seqüències textuals. Estructura inductiva, deductiva i enquadrada
-30-31: ús correcte dels determinants, principalment de l’article neutre LO
-32-33: el comentari de textos no literaris (II): explicació i situació dels elements de l’esquema descrit a les pàgines 18-19
-36: mecanismes de referència gramatical (dixi, anàfora i catàfora, elipsi, determinació, possessius, demostratius, correlació temporal)
-37: dixi personal, social, espacial i temporal
-38: mecanismes de referència lexicosemàntica (repetició, sinonímia, hiperonímia o hiponímia, mots generals, famílies lèxiques, camps semàntics, relacions de contrast, relació enciclopèdica, metàfora i metonímia, aposició, reformulació parafràstica, exemplificació, oració de relatiu, nominalització)
-40: classificació semanticopragmàtica dels connectors (ampliat al glossari): additius, disjuntius, contrastius i de causa-conseqüència
-41: procediments de cohesió tipogràfica: recursos ortotipogràfics, signes de puntuació, índexs gràfics, col·locació en la pàgina

El control serà quasi totalment pràctic i guiat amb preguntes: sobre un text no massa extens haureu de respondre unes qüestions consistents a localitzar exemples del tipus concret que se us demana, i també classificar i anomenar els diferents mecanismes de cohesió que es troben al mateix text o en oracions separades. Haureu de corregir una oració amb barbarismes i fer un resum del tema principal i els temes secundaris al voltant de l’escrit que se us presente.

Un exemple de prova possible, que podeu abaixar-vos, us servirà per repassar gran part dels punts treballats a classe ─amb major o menor dedicació i fortuna, és clar─.

Descarregueu >>> Exercicis preparatoris del control

Les propietats textuals (1a part)

La pròxima setmana tenim el control d'avaluació al voltant dels diferents nivells i aspectes de descripció d'un text breu -ja siga expositiu o argumentatiu-. Hem revisat totes les característiques i els elements que el fan adequat, coherent i cohesionat. Hem resumit alguns textos i hem elaborat opinions breus. Però tan sols hi hem fet un primer acostament general, només per fer-nos la idea del que suposa "teixir" amb mots i del producte final, el "teixit" (textum o text). Us adjuntem unes pàgines que aborden les qüestions següents:
1. La lingüística del text
2. Nivells de descripció d'un text
2.1. Procés d'elaboració d'un text
2.2. Les propietats textuals
- Esquema de comentari de text
- Tipus d’arguments i recursos argumentatius
- Els connectors textuals
- Remarques sobre els connectors
- Recursos ortotipogràfics: cometes, guió, cursiva, claudàtor
Us recomanem que vos descarregueu el text que us proposem com a eina de revisió dels conceptes i exercicis desplegats a classe.
-Descarrega't ací >>> "Nivells de descripció del text. Les propietats textuals".

23 d’octubre, 2007

Els colors del blat, poesia per a xiquets



La polifacètica Eva Dènia, que, a més de fer classe de català, és cantant de jazz, s'ha atrevit amb la poesia. Aquest llibre és un recull de poemes per a xiquets.