
15 de març, 2008
Proposta de comentari per a les vacances

03 de març, 2008
Sobre el control de lectura de la setmana

27 de febrer, 2008
Model de comentari guia elaborat

---Comentari completament elaborat del text "Pena de mort a Enrique Iglesias".
________________________________________________________________
30 de gener, 2008
Queden encara 15 dies per participar al premi SAMBORI
Com ja sabeu, els contes guanyadors en la fase final es publiquen en el llibre de guardonats. A partir d’ara, també trobareu els guardonats comarcals en la nova col·lecció del Sambori: Arc de Sant Martí. Informeu-vos-en en la web http://www.sambori.net/. Us la recomanem. I a més, ja són moltes les escoles i els instituts valencians que tenen algun treball d’un alumne o alumna publicat! I en el nostre insti, ja hi ha hagut diversos guanyadors.
Per als que enguany aneu endarrerits, us publiquem al bloc les bases del 2008 i us recordem que encara esteu a temps de participar, teniu fins al dia 15 de febrer! Vinga, els profes de l'insti us estem esperant. Presenteu-nos prompte els vostres treballs.
28 de gener, 2008
Guia de comentari de text valencià

16 de gener, 2008
Tres models de control de sintaxi: coordinació i subordinació
Les oracions coordinades: un repàs
14 de desembre, 2007
L'oració composta: coordinades i subordinades
03 de desembre, 2007
"Centre de redacció": web de tècniques d'escriptura per a textos acadèmics

El Centre de Redacció s'adreça a tota la comunitat d'estudiants de la UPF i als navegants que intenten millorar les seues habilitats de comunicació escrita en l'àmbit dels gèneres acadèmics amb la finalitat de:
- Resoldre dubtes que es plantegen durant l'elaboració d'un treball de classe o d'assignatura: com puc trobar més idees sobre un tema, com puc organitzar les idees, com es poden estructurar els apunts, quins components ha de tenir un treball, com es formulen uns objectius de recerca, etc.
- Resoldre dubtes d'ordre lingüístic que no es poden consultar en un diccionari: com puc escriure de manera no sexista, com s'ha de presentar l'autor en un treball, com es presenta la bibliografia, com s'ha de presentar un treball (format, espais, interlineat), etc.
- Trobar models comentats, ideals i reals, dels textos que cal redactar, que servisquen d'orientació.
- Fer alguns exercicis autocorrectius per millorar el nivell de coneixement i el grau de destresa en redacció acadèmica.
- Trobar enllaços en d'altres webs sobre qüestions relacionades amb la redacció i la comunicació escrita.
El Centre de Redacció és un extens document hipertextual que us permetrà realitzar tasques especialitzades de producció escrita. Podeu seguir diferents itineraris, segons quines siguen les vostres necessitats.
En primer lloc, cal que trieu la llengua de teball que us interessa (català o castellà). A continuació, haureu d'escollir l'opció que més us convinga: "tècniques d'escriptura" (de planificació, textualització i revisió), "models de textos" o "tests d'autoavaluació". Per exemple, si no sabeu com trobar més idees sobre el tema que tracteu, dit d'una altra manera, si voleu trobar tècniques per generar idees, el recorregut que hauríeu de fer és el següent: 1. Clic sobre "català". 2. Clic sobre "tècniques d'escriptura". 3. Dins de "planificació", clic sobre "generar idees". 4. Clic sobre el mètode que més us convinga. Com en qualsevol altre document hipertextual, cal que navegueu d'enllaç a enllaç i, de ben segur, trobareu el que necessiteu.
28 de novembre, 2007
Adequació, coherència i cohesió: revisa allò estudiat

-16: els signes de puntuació
-18-19: introducció i esquema al comentari de textos literaris
-22: l’adequació als participants, al canal i al codi
-23: classes de textos segons l’àmbit d’ús i segons la finalitat
-24: la informació implícita: sobreentesos i pressuposicions
-25: tema principal i temes secundaris. Tipus de títol.
-27: l’estructura externa i la interna (superestructura i macroestructura)
-28: la superestructura i les seqüències textuals. Estructura inductiva, deductiva i enquadrada
-30-31: ús correcte dels determinants, principalment de l’article neutre LO
-32-33: el comentari de textos no literaris (II): explicació i situació dels elements de l’esquema descrit a les pàgines 18-19
-36: mecanismes de referència gramatical (dixi, anàfora i catàfora, elipsi, determinació, possessius, demostratius, correlació temporal)
-37: dixi personal, social, espacial i temporal
-38: mecanismes de referència lexicosemàntica (repetició, sinonímia, hiperonímia o hiponímia, mots generals, famílies lèxiques, camps semàntics, relacions de contrast, relació enciclopèdica, metàfora i metonímia, aposició, reformulació parafràstica, exemplificació, oració de relatiu, nominalització)
-40: classificació semanticopragmàtica dels connectors (ampliat al glossari): additius, disjuntius, contrastius i de causa-conseqüència
-41: procediments de cohesió tipogràfica: recursos ortotipogràfics, signes de puntuació, índexs gràfics, col·locació en la pàgina
El control serà quasi totalment pràctic i guiat amb preguntes: sobre un text no massa extens haureu de respondre unes qüestions consistents a localitzar exemples del tipus concret que se us demana, i també classificar i anomenar els diferents mecanismes de cohesió que es troben al mateix text o en oracions separades. Haureu de corregir una oració amb barbarismes i fer un resum del tema principal i els temes secundaris al voltant de l’escrit que se us presente.
Un exemple de prova possible, que podeu abaixar-vos, us servirà per repassar gran part dels punts treballats a classe ─amb major o menor dedicació i fortuna, és clar─.
Descarregueu >>> Exercicis preparatoris del control
Les propietats textuals (1a part)

2. Nivells de descripció d'un text
2.1. Procés d'elaboració d'un text
2.2. Les propietats textuals
- Esquema de comentari de text
- Tipus d’arguments i recursos argumentatius
- Els connectors textuals
- Remarques sobre els connectors
- Recursos ortotipogràfics: cometes, guió, cursiva, claudàtor
-Descarrega't ací >>> "Nivells de descripció del text. Les propietats textuals".
23 d’octubre, 2007
Els colors del blat, poesia per a xiquets
