30 de gener, 2008

Queden encara 15 dies per participar al premi SAMBORI


La X edició del Premi Escolar de Literatura en valencià Sambori ja està en marxa. Un any més, i ja en fan 10! Al Sambori podeu participar els xics i les xiques de tots els nivells educatius, des d’escoletes de 0 a 3 anys fins al batxiller, cicles formatius... i universitats!

Com ja sabeu, els contes guanyadors en la fase final es publiquen en el llibre de guardonats. A partir d’ara, també trobareu els guardonats comarcals en la nova col·lecció del Sambori: Arc de Sant Martí. Informeu-vos-en en la web http://www.sambori.net/. Us la recomanem. I a més, ja són moltes les escoles i els instituts valencians que tenen algun treball d’un alumne o alumna publicat! I en el nostre insti, ja hi ha hagut diversos guanyadors.

Per als que enguany aneu endarrerits, us publiquem al bloc les bases del 2008 i us recordem que encara esteu a temps de participar, teniu fins al dia 15 de febrer! Vinga, els profes de l'insti us estem esperant. Presenteu-nos prompte els vostres treballs.

28 de gener, 2008

Guia de comentari de text valencià

A falta d'elaborar la nostra pròpia guia de continguts per a l'anàlisi de text, cosa que farem en les properes sessions a l'aula d'informàtica, us done l'enllaç que podeu trobar en la web de l'IES El Clot, on una alumna de Batxillerat comparteix un treball força útil i extens que titula "Consells per fer un comentari de text". Sobre aquest document, construirem nosaltres els propers comentaris complets -no dirigits- que ja és hora d'encetar. També hi ha una "Guia per al comentari de text de 2n de Bat", elaborada per la professora Josepa Landete, que presenta més esquemàticament els diversos apartats per tractar en l'anàlisi textual, si bé, té una gran quantitat d'enllaços que expliquen els conceptes en joc. Feu una ullada, a veure quin d'aquests us apanya més, tot pensant a elaborar posteriorment una guia pròpia. Finalment, en la web de la professora podreu trobar textos expositivoargumentatius amb explicacions, comentaris elaborats per alumnes, exàmens d'avaluació dels darrers anys, i d'altres temes de llengua.

16 de gener, 2008

Tres models de control de sintaxi: coordinació i subordinació

I ja, per tancar el repàs de la sintaxi, haureu de baixar-vos aquests tres models de control sobre l'oració composta per tal preparar el pròxim examen (el 25 de gener o l'1 de febrer, per determinar). El primer full està fet a classe, el segon va per demà i el darrer pel vostre compte. Les respostes correctes de tots seran explicades la setmana vinent amb més agilitat que de costum. En set dies reprendrem el llibre de text per abordar l'exposició i l'argumentació. Cal posar-se ja les piles.

Les oracions coordinades: un repàs

No és precisament el nostre cavall de batalla aquest curs, però convé repassar els nexes coordinants i la classificació que se'n fa per mitjà d'aquesta presentació.

14 de desembre, 2007

L'oració composta: coordinades i subordinades

Després de presentar i aprendre a reconéixer una mica les propietats textuals, fem ara l'estudi de l'oració composta: els diferents tipus de coordinades i de subordinades substantives, adjectives i adverbials. Ja sabeu que practicarem el reconeixement de les diferents proposicions al costat del tipus de connectors que fan servir, alhora que jugarem a canviar aquests per d'altres que tinguen un valor equivalent. En el cas de les oracions de relatiu, haurem de detectar la funció sintàctica i l'antecedent del pronom emprat.
Heus ací un parell de quadres que contenen, en suma, la classificació i els connectors que se solen usar per a formar oracions complexes. Potser hi falta desplegar millor l'apartat de l'oració de relatiu en les diferents funcions sintàctiques del pronom. Ho farem a classe. Mentrestant, descarregueu-vos aquests dos fulls que seran la nostra xulla per repassar la unitat 8 del llibre de text. Més endavant completarem aquest apartat amb nous exercicis.

03 de desembre, 2007

"Centre de redacció": web de tècniques d'escriptura per a textos acadèmics


Com a eina en xarxa molt útil per a l’aprenentatge i millora de la redacció escrita, us proposem que visiteu esta web: el Centre de Redacció. Aquest és una web de suport a les necessitats de redacció i comunicació acadèmica que la Universitat Pompeu Fabra posa a la vostra disposició.

El Centre de Redacció s'adreça a tota la comunitat d'estudiants de la UPF i als navegants que intenten millorar les seues habilitats de comunicació escrita en l'àmbit dels gèneres acadèmics amb la finalitat de:
  1. Resoldre dubtes que es plantegen durant l'elaboració d'un treball de classe o d'assignatura: com puc trobar més idees sobre un tema, com puc organitzar les idees, com es poden estructurar els apunts, quins components ha de tenir un treball, com es formulen uns objectius de recerca, etc.
  2. Resoldre dubtes d'ordre lingüístic que no es poden consultar en un diccionari: com puc escriure de manera no sexista, com s'ha de presentar l'autor en un treball, com es presenta la bibliografia, com s'ha de presentar un treball (format, espais, interlineat), etc.
  3. Trobar models comentats, ideals i reals, dels textos que cal redactar, que servisquen d'orientació.
  4. Fer alguns exercicis autocorrectius per millorar el nivell de coneixement i el grau de destresa en redacció acadèmica.
  5. Trobar enllaços en d'altres webs sobre qüestions relacionades amb la redacció i la comunicació escrita.

El Centre de Redacció és un extens document hipertextual que us permetrà realitzar tasques especialitzades de producció escrita. Podeu seguir diferents itineraris, segons quines siguen les vostres necessitats.

En primer lloc, cal que trieu la llengua de teball que us interessa (català o castellà). A continuació, haureu d'escollir l'opció que més us convinga: "tècniques d'escriptura" (de planificació, textualització i revisió), "models de textos" o "tests d'autoavaluació". Per exemple, si no sabeu com trobar més idees sobre el tema que tracteu, dit d'una altra manera, si voleu trobar tècniques per generar idees, el recorregut que hauríeu de fer és el següent: 1. Clic sobre "català". 2. Clic sobre "tècniques d'escriptura". 3. Dins de "planificació", clic sobre "generar idees". 4. Clic sobre el mètode que més us convinga. Com en qualsevol altre document hipertextual, cal que navegueu d'enllaç a enllaç i, de ben segur, trobareu el que necessiteu.

28 de novembre, 2007

Adequació, coherència i cohesió: revisa allò estudiat

De cara al proper control dels grups 22C i 22T convé revisar en el llibre de text les pàgines i els apartats següents:

-16: els signes de puntuació
-18-19: introducció i esquema al comentari de textos literaris
-22: l’adequació als participants, al canal i al codi
-23: classes de textos segons l’àmbit d’ús i segons la finalitat
-24: la informació implícita: sobreentesos i pressuposicions
-25: tema principal i temes secundaris. Tipus de títol.
-27: l’estructura externa i la interna (superestructura i macroestructura)
-28: la superestructura i les seqüències textuals. Estructura inductiva, deductiva i enquadrada
-30-31: ús correcte dels determinants, principalment de l’article neutre LO
-32-33: el comentari de textos no literaris (II): explicació i situació dels elements de l’esquema descrit a les pàgines 18-19
-36: mecanismes de referència gramatical (dixi, anàfora i catàfora, elipsi, determinació, possessius, demostratius, correlació temporal)
-37: dixi personal, social, espacial i temporal
-38: mecanismes de referència lexicosemàntica (repetició, sinonímia, hiperonímia o hiponímia, mots generals, famílies lèxiques, camps semàntics, relacions de contrast, relació enciclopèdica, metàfora i metonímia, aposició, reformulació parafràstica, exemplificació, oració de relatiu, nominalització)
-40: classificació semanticopragmàtica dels connectors (ampliat al glossari): additius, disjuntius, contrastius i de causa-conseqüència
-41: procediments de cohesió tipogràfica: recursos ortotipogràfics, signes de puntuació, índexs gràfics, col·locació en la pàgina

El control serà quasi totalment pràctic i guiat amb preguntes: sobre un text no massa extens haureu de respondre unes qüestions consistents a localitzar exemples del tipus concret que se us demana, i també classificar i anomenar els diferents mecanismes de cohesió que es troben al mateix text o en oracions separades. Haureu de corregir una oració amb barbarismes i fer un resum del tema principal i els temes secundaris al voltant de l’escrit que se us presente.

Un exemple de prova possible, que podeu abaixar-vos, us servirà per repassar gran part dels punts treballats a classe ─amb major o menor dedicació i fortuna, és clar─.

Descarregueu >>> Exercicis preparatoris del control

Les propietats textuals (1a part)

La pròxima setmana tenim el control d'avaluació al voltant dels diferents nivells i aspectes de descripció d'un text breu -ja siga expositiu o argumentatiu-. Hem revisat totes les característiques i els elements que el fan adequat, coherent i cohesionat. Hem resumit alguns textos i hem elaborat opinions breus. Però tan sols hi hem fet un primer acostament general, només per fer-nos la idea del que suposa "teixir" amb mots i del producte final, el "teixit" (textum o text). Us adjuntem unes pàgines que aborden les qüestions següents:
1. La lingüística del text
2. Nivells de descripció d'un text
2.1. Procés d'elaboració d'un text
2.2. Les propietats textuals
- Esquema de comentari de text
- Tipus d’arguments i recursos argumentatius
- Els connectors textuals
- Remarques sobre els connectors
- Recursos ortotipogràfics: cometes, guió, cursiva, claudàtor
Us recomanem que vos descarregueu el text que us proposem com a eina de revisió dels conceptes i exercicis desplegats a classe.
-Descarrega't ací >>> "Nivells de descripció del text. Les propietats textuals".

23 d’octubre, 2007

Els colors del blat, poesia per a xiquets



La polifacètica Eva Dènia, que, a més de fer classe de català, és cantant de jazz, s'ha atrevit amb la poesia. Aquest llibre és un recull de poemes per a xiquets.


30 de setembre, 2007

Objectius, avaluació i bibliografia del nou curs

Comencem el nou curs amb propostes didàctiques una mica innovadores. Al costat del treball a l'aula per a llegir, crear i comentar nous textos de l'àmbit periodístic i acadèmic, afegirem també una hora setmanal a desplegar i potenciar les nostres habilitats amb les TIC (tecnologies de la comunicació i la informació) per mitjà de la creació de textos audiovisuals i escrits a l'ordinador de l'insti i al personal. D'aquesta manera usarem el valencià en un nou àmbit que esdevinga més atraient alhora que millorem la reflexió i el treball de llengua. L'alfabetització digital ens ajudarà amb l'altra, la quotidiana, l'expressió oral i escrita tradicional, una mica deixades de la mà de Déu, desateses, arraconades o menystingudes a causa d'algun canvi de valors que deu rondar per ací els darrers temps. Deixem a banda ara aquestes especulacions per presentar-vos la programació "manual" -i anual- del curs: objectius, continguts, sistema d'avaluació i llibres de lectura obligatòria. Haureu de descarregar-vos el full per tal de tenir-lo ben present. I per acabar avui, us desitgem que tingueu un bon viatge en la nau que encarna metafòricament el nostre recorregut d'aventura i esperit emprenedor, la nau Enterprise de la sèrie Startrek.
---Descarrega't la programació de 2n de BAT (2007-08) pitjant ací.

"Setge, escola i família", comentari de setembre

Per si perdeu l'originial i les respostes del darrer text que s'ha hagut de comentar al selectiu, es queda ací per a descarregar-lo quan vulgueu.

09 de setembre, 2007

"Els factors polítics", prova de comentari de juny

Estic convençut que la majoria de vosaltres teniu ja el model de text que va caure al selectiu de juny en anàlisi de text valencià. A més d'adjuntar-vos-el ací perquè el descarregueu, incloem les respostes -possibles- de les quatre preguntes que tant valen i que poden apujar o abaixar en gran mesura la nota final del comentari. A més, un tercer fitxer inclou quatre comentaris fets (transcrits) dels millors alumnes de selectiu. Són models diferents, com ho són les possibilitats variades d'abordar un comentari en selectiu. El tema sociolingüístic de l'informe que conté la prova de juny no resulta còmode per alguns de vosaltres. Doncs ara és poc probable que el tema siga el mateix. Això no obstant, reviseu el model de comentari que heu vist al llarg del curs. Feu un bon resum -sense deixar punts secundaris- i sigueu generosos en la valoració final a l'hora de redactar. Reviseu l'expressió i l'ortografia. Aquest dimecres comencen les proves de setembre amb el comentari castellà i el dijous amb el valencià. Seguiu l'esquema que més còmode us resulte i penseu que podeu usar en qualsevol dels vostres comentaris la nomenclatura i els punts d'anàlisi més adequats a les característiques del text que se us presente. Llegiu, també aquests quatre comentaris elaborats per col·legues vostres que dominaven la tècnica. Molta sort i serenitat.

-"Els factors polítics" - prova de selectiu, juny 2007.
-Solucionari a les 4 preguntes de "Els factors polítics".
-4 comentaris fets d'alumnes a "Els factors polítics".