01 de març, 2009

Pepe Rubianes


Fotografia extreta de Vilaweb



Ha mort Pepe Rubianes. Molts de vosaltres no el coneixíeu; si de cas, per la sèrie "Makinavaja" que protagonitzà fa ja molts anys, quan éreu menuts. Us assegure que la seua marxa és una gran pèrdua per als amants de la llibertat, d'allò políticament incorrecte, de l'humor intel·ligent. Us recomane el treball de documentació que han fet els de vilaweb, des d'on podreu accedir al visionat d'algunes de les seues actuacions i saber més sobre aquest polèmic actor i director.
Al manual Comentar textos (Anna Devís i Josep Sendra, ed. Castellnou) hi ha un text escrit per ell inclòs al llibre El món s'acaba, de Xavier Grasset. Es titula El meu descens a l'infern, i constitueix tota una declaració de principis. El comentari que l'acompanya és molt bo. Cal llegir-se'l amb atenció. A més, com que estem treballant la modalització i el text en té per donar i vendre, convé que hi busqueu i identifiqueu exemples diferents als exposats al comentari redactat. Trobe que seria una manera de retre homenatge a un dels millors monologuistes de l'estat espanyol i, a més, de practicar la nostra particular cacera del tresor.

08 de febrer, 2009

Jornada sobre les TIC a l'ensenyament, a l'Octubre CCC

Aquest post el vaig editar, ahir, al meu bloc personal. Pense que també està bé que l'incloga en aquest.

Un bon menú, sens dubte, el que hem tastat, avui, els qui ens hem aplegat a l'Octubre CCC amb motiu de la jornada organitzada per l'entusiasta Isidre Crespo, al voltant de les TIC com a suport a l'ensenyament de la llengua i la literatura.
Com cal esperar d'un encontre així, el plat fort se'ns ha servit primer, de la mà de Laura Borràs, professora de la UOC. No és lloc per fer-ne un resum, però sí de destacar aquelles idees que més m'han colpit. Com que "l'ensenyament és pobre o dolent amb independència de les eines que s'utilitzen", ja que cal diferenciar l'accés a la informació de l'aprenentatge. És clar, però, que s'ha d'adaptar al món actual, en una tasca docent integradora i contextualitzadora dels conceptes a tractar. M'han encisat, també, la cita de Confuci: Sent i oblide./Veig i recorde./Faig i entenc. (aquesta, ja veieu, és vàlida per a qualsevol tipus d'aprenentatge; en el cas de la cuina, per exemple), i la de Seamus Heaney: "Since when_he asked/ are the first and the last line of any poem/ where the poem begins and ends?". Veritablement profitós.
Per acabar, un bon grapat de professors han aportat idees des de la seua experiència en el món dels blocs, les wikis i d'altres plataformes que encara no em sonen. Toni de la Torre, Amadeu Sanz, Olga Gargallo, Begonya Mezquita, Àlex Andrés, Toni Navarro, Anna Gascón, Josep Alandete, Oreto i Francesc (no em sé els cognoms), Paco López i Toni Teruel ens han regalat una mostra del seu excel·lent quefer com a treballadors de l'ensenyament i creadors artístics en alguns casos. Delicatessen.
Només hem trobat a faltar un programa menys intensiu, tant que no hem pogut fer preguntes als ponents. L'any que ve, Isidre, tot un dia, que açò fa gust a poc!

--

08 de gener, 2009

Treball sobre els textos assagístics


Ja sabeu que la lectura de la segona avaluació està formada per un recull de textos d'autors com Josep Pla, Montserrat Roig, Ferran Garcia-Oliver i Joan Perucho. Es tracta que feu una aproximació a aquests escriptors, a la seua obra i, més concretament, a l'assaig. Us adjunte el guió del treball que haureu de lliurar abans del 13 de febrer.







TREBALL SOBRE ELS TEXTOS ASSAGÍSTICS

  1. Què és l’assaig? Fes-ne la definició i explica’n les característiques més destacades. Pots buscar informació en llibres de text o enciclopèdies de llengua i literatura.
  2. Redacta la biografia dels autors dels textos seleccionats. Si pots, escriu sobre l’estil, la temàtica, etc., de cadascun d’ells.
  3. Fes una anàlisi de l’estil de cada autor. Hi has d’especificar aquells trets més definitoris, que els distingesquen dels altres, com ara la temàtica, la intertextualitat, la dixi, la sintaxi oracional, la cohesió textual, el lèxic... Posa exemples extrets dels textos.
  4. Situa els textos en un context històric i cultural determinat. Moltes de les característiques textuals vénen determinades per l’època, les vivències, la ideologia de cada autor.
  5. De vegades, l’assagista planteja problemes contemporanis i pren una postura. Destria quins són els problemes plantejats per la selecció d’autors que hem fet.
  6. Fes un comentari dels textos de dos dels autors proposats. Recorda que cal seguir l’esquema de comentari. No oblides que, a l’hora de fer un comentari, estàs creant, també, un text. Cal que que acomplesca la regla de les tres C: claredat, Concisió i Correcció.

01 de gener, 2009

Lectures voluntàries


De segur que estàveu esperant el guió per fer el treball sobre les lectures voluntàries, oi que sí? Donc bé, ací el teniu. Si podeu dedicar-vos-hi, sabeu que és temps guanyat en la cursa de fons que és el segon de batxillerat. Convé que presenteu els treballs en word per tal d'esmenar-ne les possibles errades o d'enriquir els vostres textos en qualsevol moment de la redacció. Ja sabeu: com més sucre, més dolç!

  1. Indicació del títol, de l'autor i l'editorial, així com de l'any de l'edició de l'exemplar que heu llegit.
  2. Tema general de l'obra, segons el vostre criteri, i possibles temes secundaris. Si l'obra planteja alguna moralitat, expliqueu-la. (5 línies aprox.)
  3. Breu argument de l'obra esmentant els noms propis dels principals protagonistes (20-25 línies)
  4. Quin tipus de narrador apareix en l'obra, (extern, intern i modalitats)? Raonament i marques lingüístiques.
  5. Varietat diatòpica en què està escrita l'obra. Marques lingüístiques.
  6. Caracterització de tres personatges, si més no, que els definisquen amb adjectius i pel seu comportament i actuacions. Cal que assenyaleu les relacions existents entre ells i, també, el grau d’evolució que experimenten al llarg de l’obra.
  7. Època en què transcorre l'acció i durada aproximada de tots els esdeveniments narrats.
  8. Llocs principals que formen el marc en què transcorren els successos narrats.
  9. Valoració dels possibles elements simbòlics presents a l'obra.
  10. Valoració personal. Possibles apartats: és interessant, fàcil, amena, moralitzant, fantàstica, complexa, rica... Podeu relacionar-la amb altres lectures anteriors. Podeu imaginar-vos l'autor, les seues preocupacions, les denúncies que hi fa, la intencionalitat, etc. (10 línies aprox.)
  11. Convé que presenteu el vostre treball amb una biografia de l’autor, les temàtiques que sol tractar, l’estil…
    En el cas dels llibres que contenen diverses històries, apliqueu el mateix esquema d'anàlisi a quatre dels relats i reduïu a la tercera part aproximadament les línies demanades dels apartats que les assenyalen.

03 de desembre, 2008

La submissió lingüística: conducta apresa i rectificable

Ferran Suay és un famós psicolingüista valencià que realitza des de fa quatre anys el que s'anomena "Taller d'espai lingüístic personal". Hi ha moltes persones valencianoparlants -de llengua primera o segona- que voldrien usar i reivindicar el valencià en molts àmbits en què no s'atreveixen i senten com la seua llengua retrocedeix i és injustament mal considerada.

En les dues presentacions de baix, elaborades per Suay, s'aborden les causes de la submissió lingüística dels valencians enfront dels castellanoparlants. La desemparança històrica s'aprén, ja siga per imitació de les conductes dels poderosos, per evitar castics o per aconseguir premis i consideració. Al segle XXI podem apel·lar a la fidelitat lingüística dels valencians que parlen i que han aprés la llengua perquè, entre altres coses, les actuacions individuals usant i defensant el valencià són rellevants.

Us invitem a revisar aquestes idees, a entendre-les i a fer-vos-en un esquema per tal de completar el vostre estudi al voltant de la Sociolingüística i les diverses actituds dels valencianoparlants. Són de gran interés. (Observeu que les idees bàsiques estan repetides en els dos power points).


26 de novembre, 2008

Algunes presentacions sobre anàlisi de textos argumentatius

La companya Alícia Martí ha elaborat per a classe i oferit en el seu bloc tres presentacions power point al voltant de l'anàlisi de textos argumentatius, de les propietats textuals de la coherència i la cohesió, i alguns apunts sobre el text en relació amb el context que es refereixen a la propietat de l'adequació. Paguen molt la pena perquè són unes notes molt extenses i ben elaborades per a aquells que us agrada buscar en altres fonts, els qui no us conformeu amb els apunts de classe o el llibre, els qui busqueu ampliar els vostres recursos. Si anàreu directament al portal on s'allotgen aquestes presentacions, podríeu descarregar-vos, fins i tot, el text complet contingut en cadascuna d'elles per tal de reelaborar-lo i estudiar-lo. Vegem si ho sabeu fer, això! O, si més no, feu una ullada a aquest material.




Text i context
View SlideShare presentation or Upload your own.

27 d’octubre, 2008

Primer trimestre: engeguem motors!



Ara, passat un mes i escaig des que començàrem el curs, gose tacar aquest bloc tan netet i polit que ha conreat el Toni amb tant d'ofici. Açò ja no tindrà la mateixa qualitat que amb ell, veritable especialista i mestre de blocaires, però... no hi ha més opcions! Passat el tràngol, m'afanyaré a oferir-vos informació que us pot ser útil, tant per superar l'assignatura com per preparar les PAU.
Confie que el Quadern 8 de Tàndem, Normativa pura i dura, us ajude a solucionar dubtes amb la sintaxi, de la mateixa manera que el Consultor Gramatical de Tabarca. Per als qui us presenteu al Certificat de Grau Mitjà de la Junta Qualificadora, més encara: feu un esforç suplementari, que paga la pena!
Un altre lloc de gran interés és el bloc d'Alícia Martí, companya nostra d'institut enguany i, també, professora associada a l'Escola de Magisteri de València (ja ens dirà com s'ho fa per treballar tant i no perdre el somriure), on trobareu, a més de material elaborat per ella i els seus companys, molts enllaços recomanables.
D'altra banda, us recorde que el control de lectura de Patrimoni natural és el proper 11 de novembre. Cal que el relacioneu amb el dossier de Sociolingúística que hem treballat a classe, i convé aclarir dubtes abans de la prova, de manera que... no ho deixeu tot per a la vespra!

16 de setembre, 2008

A Pequín sense carmanyoles

Benvinguts al nou curs escolar 2008-09.

De primer, els dos grups de segon de bat haureu de fer-vos a la idea d'estar amuntonats en les assignatures comunes "per exigències del guió". Confiem que aquesta incomoditat no faça ressentir-se molt les hores que passareu junts els mesos propers.

En segon lloc, m'acomiade per una temporada d'aquest bloc que vaig crear amb vosaltres per a deixar-vos material i experimentar sobre l'ús de blocs i wikis en l'ensenyament del valencià. Aquest curs la professora Queti Baixauli us impartirà a tots les classes d'anàlisi de text valencià i comentari. Estic convençut que continuarà proposant-vos material i pautes de treball per mitjà d'aquest bloc. Vull dir-vos que Queti duu també un bloc personal molt bonic en què barreja la cultura, la gastronomia, la literatura amb un llenguatge exquisit i emotiu. Paga la pena llegir-lo i deixar-li algun comentari de tant en tant. Es diu Bloc al forn i el podeu visitar prement en el nom esmentat. Llegiu-ne, per exemple el post o entrada que es titula "Amb el cor a Pequín", una passada!

I parlant de Pequín, us ha agradat el text que han posat per a la prova de comentari al selectiu de setembre? Qüestió de gustos, no? Però no era difícil. Us enllacem el text perquè el pugueu descarregar i treballar durant el curs. Aquest que comença és el darrer any que es fa la prova tal com la coneixeu. El curs vinent canviarà. Paga la pena fer l'esforç de superar totes les matèries enguany.

D'ara en avant continuaré en el bloc de 2n i de 4t ESO que teniu indicats a la barra lateral. Desitge que us vaja molt bé i que aprengueu molt i amb ganes.

30 de juny, 2008

Comentari crític d'un alumne de selectiu: juny de 2008

El text que se’ns ha proposat és un fragment de l’obra Una imatge no val més que mil paraules, de l’escriptor Jesús Tusón. Iniciarem el comentari atenent a la coherència.
En primer lloc, el títol del text és parcialment temàtic, ja que en part acull l’eix sobre el qual gira el document però no reflecteix exactament el tema concret. Pel que fa al tema, podem citar-lo de la següent manera: denúncia sobre la pèrdua de llengües: l’anglés substituït pel català, l’inici d’un malson cap a la uniformització.
Un resum del text pot ser aquest: cada vegada són més les hores que s’empren per a l’estudi de l’anglés enfront d’altres llengües com el català que veuen reduïdes les seues oportunitats. L’autor critica aquesta simplificació lingüística i exposa que igual com s’intenta no perdre la biodiversitat del planeta, perquè aquest és així per la varietat que conté, no s’han de perdre les llengües. Si no, arribarà el moment en què tanta simplificació conduirà el món a no tindre més que una sola llengua, un animal i un vegetal: regnarà la uniformitat i formarem una societat de clònics. [...]
-------------------------------------------------------------------
Descarrega'l complet pitjant ací: COMENTARI "Val més dedicar..."
---------------------------------------------

11 de juny, 2008

El text de les PAU de juny: "Val més dedicar...", de Jesús Tusón

Una vegada més Jesús Tusón és l'autor elegit per a donar matèria d'anàlisi i comentari textual a les PAU valencianes. D'un llibre purament assagístic s'ha extret un fragment massa "fragmentari", al meu parer. D'un capítol que presenta un títol com la dedicació de les hores de català a l'estudi de l'anglés -enunciat clarament amb ironia i segurament de caràcter polifònic: algú ho ha dit i escrit abans-, els dos paràgrafs que el despleguen apunten cap als canvis de l'ecosistema, la desaparació de la diversitat i la uniformització de voluntats, estils i idees. Als examinands els deu haver costat una mica enllaçar la coherència d'aquest fragment d'assaig reproduït a l'examen, i com sempre, esbrinar el gènere, la finalitat, l'organització textual d'aquesta mena de text híbrid entre l'exposició i l'argumentació. Espere que no hagen caigut en el parany de "l'article d'opinió", almenys. En aquesta entrada pretenem fer-vos una introducció al llibre del qual prové el fragment de l'examen i a més us deixem una còpia en PDF de la prova, per a aquells que vingueu més endavant a les PAU. Si algú s'anima a comentar-lo totalment o parcialment, estaríem contents que ens deixàreu la vostra anàlisi en l'apartat de comentaris.

-"Val més dedicar les hores de català a l'estudi de l'anglés", Jesús Tusón.

Jesús TUSÓN, UNA IMATGE NO VAL MÉS QUE MIL PARAULES. CONTRA ELS TÒPICS, Barcelona, Editorial Empúries, 2001
L’assaig és un gènere en prosa no narratiu, que aborda d’una manera lliure, no exhaustiva i no especialitzada, els problemes més diversos d’ordre filosòfic, històric, polític, literari, científic, etc. amb voluntat de creació literària, amb la intenció més o menys explícita d’aprofundir en el coneixement de l’home, i amb una certa pretensió moralitzadora. Amb el temps la diferenciació entre l’assaig i el tractat científic o erudit ha esdevingut més absoluta. El primer ha esdevingut més literari i menys científic, menys racionalista i més idealista. L’assaig té un caràcter explicatiu, encara que alhora pot ser argumentatiu, i la seva funció és intel·lectual, és a dir que té la finalitat de fer reflexionar. Els aspectes que l’identifiquen com a literari són les referències culturals, una certa elaboració del llenguatge (jocs de paraules, repeticions, lèxic culte, contraposicions, interrogacions retòriques...) i una estructuració molt elaborada.

És un text de caràcter divulgatiu, ja que va adreçat a un públic ampli i té un caràcter didàctic . Així el tema és especialitzat, però empra poca terminologia específica i, en canvi, hi abunden les explicacions i els exemples; és formal i objectiu (predomini de la tercera persona); respon a la intenció de transmetre coneixements.Des del punt de vista literari és un assaig. Aborda, d’una manera no especialit­zada un tema sociolingüístic. Té un doble caràcter: explicatiu i argumentatiu. Ens informa sobre els tòpics que imposen una visió reduccionista del món de les llengües. Ens diu quins són i els rebat de manera raonada. La finalitat del llibre és fer reflexionar el lector sobre els tòpics i ensenyar-lo a descobrir-los i a alliberar-se’n. Hi abunden les referències culturals. Presenta un llenguatge (lèxic culte, interrogacions retòriques...) i una estructuració prou elaborats.

16 de maig, 2008

Practica les qüestions del comentari

Ja sabeu que una part important de la nota del comentari -tres punts- provenen de les qüestions que acompanyen el text per analitzar, tant a l'examen del dilluns com a les PAU. Heu de triar-ne dues de les quatre que s'hi presenten. Aquesta setmana hem tornat a repassar el tipus de preguntes que poden formular-se i n'hem practicat amb unes vint-i-dos basades en l'article "Em senti indi". Ara podeu descarregar-vos uns fulls on hi ha tres articles del selectiu amb les preguntes i les respostes, així com el sistema de puntuació parcial que se'n sol fer. Alhora van acompanyats amb un grapat d'exercicis perquè pugueu respondre'ls i comprovar si els heu fet correctes. A repassar!
Descarrega't ací o mira "Practica les qüestions del comentari", en PDF.

15 de maig, 2008

Ara va de bo!

Ens trobem en la recta final del curs. Els exàmens de la 3a avaluació i la temuda PAU s'acosten. Cal aprovar-los i, si és possible, amb bona nota. Recordeu que els comentaris de text no només són un exercici al voltant d'un text, sinó que, també, són un text (adequat a la situació comunicativa, ben estructurat, coherent i ben cohesionat). És per això que, a més de dominar l'ortografia i la gramàtica, heu de fer servir estratègies per generar idees i estructurar-les de manera eficaç.
Un bon material de suport és el quadern Pràctiques de Llengua 7. Com escriure un text (Vicent Mas, Tàndem Edicions). Si us trobeu amb dificultats a l'hora de redactar, o bé si voleu millorar l'expressió dels vostres textos, us pot ser molt útil. Ànim!